“Druk, druk, druk.” “Ik moet nog zoveel doen, ik hol de hele dag achter de feiten aan.”

Taken en verantwoordelijkheden hebben de eigenschap dat ze zich herhalen en dat er van alles tussendoor komt. Grote taken – bijvoorbeeld een opruimklus – kun je nog behapbaar maken door ze in stukken te delen. Maar wat te denken van al die kleine klusjes: een geleend boek terugbrengen, een verzekering omzetten, een cadeau voor je moeder kopen, sportschoenen voor je zoon bestellen, familiebezoek et cetera.

Planning en voorbereiding
Maak eens een lijstje van de taken en verantwoordelijkheden die je hebt. En kijk dan wanneer je wat wilt doen. Misschien ontdek je wel dat je te veel wilt. Vraag eens of iemand van je gezin of familie een taak kan overnemen.
Hoe begin je een klus? Bereid je voor door alles klaar te leggen voordat je bijvoorbeeld met schoonmaken of je administratie begint of start je gewoon? Het werkt om structuur aan te brengen en wellicht kun je taken combineren. Soms helpt het als een buitenstaander je hiervoor wat methodes aanreikt.
“Ik ben zo blij dat ik hulp heb gezocht. Ik was mijn zelfvertrouwen kwijt. Opruimen lukte niet meer en klusjes bleven liggen. Ik wist niet meer waar ik moest beginnen. Annagreet heeft mij geholpen een plan te maken. Nu heb ik alles weer op orde en zelf de touwtjes weer in handen.”

Weer zicht op je taken en verantwoordelijkheden zonder de belangrijke dingen te vergeten.